Zoeken in deze blog

zaterdag, december 01, 2018

INRUILACTIE


Inruilen. Iets wat je niet meer kunt gebruiken, lever je in en er komt iets anders , iets bruikbaars, voor terug. Mooi dat het kan. Bij oude apparaten is dat een fluitje van een cent. Lever het in voor de recycling. Toch. Soms kan het ook met kleding, die dan door de innemende partij voor een goed doel word bestemd en jij krijgt een vriendelijk procentje korting op je aankoop. Ach er valt zoveel in te ruilen. En van ruilen komt echt niet altijd huilen. (Waar ik wel machteloos bij sta vandaag, is het feit dat ik het niet voor elkaar krijg om 1 lettertype en formaat te publiceren. Nou ja, dan maar een rommelpotje dit keer)
 Afbeeldingsresultaat voor inruilen
Meestal doen we ge/ vrijwillig afstand van het oude om er iets beters voor terug te ontvangen. Mooi dat het kan, nogmaals. We ervaren meestal geen pijn bij inruilen. Anders wordt het, wanneer oude patronen je zodanig belemmeren dat je ze moet inruilen voor andere inzichten. Dan merk je hoezeer oude patronen en gedachten en de daarbij behorende gevoelens er in gesleten zijn en heuse geulen hebben getrokken in je leven.  En ervaar je ook, 'welk een strijd het geeft om uit uw oude systemen te geraken', om maar eens met de Belgische chiropractor te spreken. Afbeeldingsresultaat voor geul  in de weg
Hoe vaak gebeurt het niet, dat je duidelijk merkt, hoe lastig het is om aan een verandering te wennen. Bijvoorbeeld: uit praktische overwegingen verander je iets aan de indeling van je keukenkastjes. Hoe zit het dan in je systeem om eerst naar de oude situatie te grijpen en dan te moeten ontdekken: o nee, dat staat nu ergens anders. 

 Afbeeldingsresultaat voor o nee


In winkels doen ze dat ook regelmatig. Dingen op een andere plek zetten, zodat je weer bewust gaat kijken naar je dingen.  En het kan best even duren eer je het weer onder de knie hebt, en dat het systeem ; ge-reset' is naar de nieuwe situatie.

Zo kunnen er wat dingen zijn in je diepere lagen die je pak weg 40- 50 jaar op een bepaalde manier hebt gezien en ervaren. Nare dingen. Waar een ander niet altijd iets aan kon/kan doen. Het zat/ zit voornamelijk in JOU. Jouw structuur en samenstelling. 


Ik heb nog niet verteld over mijn nieuwe inzichten in de strijd die er kan zijn tussen mijn primitieve breien en mijn menselijke brein, geloof ik.  Wel, er woedt een heuse strijd tussen de primitieve hersengedeelten en mijn buitenste laag, het zgn. menselijk brein. 
Even wat uitleg, je kunt het nalezen op deze pagina. Hoewel het fenomeen van de evolutie niet past in ons Christelijk denken, staat er toch veel leerzame stof in de uitleg over de opbouw van ons brein..

Het zgn. reptielenbrein is de diepste laag in onze hersenen. Dit deel van ons brein is verantwoordelijk voor onze primaire overlevingsdrang. Het zgn. zoogdierenbrein is de middelste laag, onder de neocortex. Die laag regelt veel onbewuste processen, zoals onze emoties, onze persoonlijkheid en een deel va ons geheugen. De neocortex is de buitenste laag van het brein. In vergelijking met dieren is deze laag bij de mens het meest ontwikkeld. De neocortex is vooral verantwoordelijk voor het bewust verwerken van informatie en stelt ons in staat om rationeel te redeneren. Deze drie lagen van ons brein bestaan uit miljarden neuronen (zenuwcellen) die de bouwstenen van onze hersenen vormen. Elke neuron staat in verbinding met duizenden andere neuronen, waardoor neurale netwerken worden gevormd. Door deze structuur is het menselijke brein in staat een enorme hoeveelheid informatie te verwerken.  

Binnen de verscheidene lagen van dit totale brein, zijn allerlei aspecten en specifieke gebieden te vinden. Ik ben geen neuroloog, maar geef even weer wat de bovengenoemde website hierover vertelt.

Afbeeldingsresultaat voor menselijk brein

* Thalamus:  De thalamus ontvang informatie vanuit alle zintuigen en geeft deze informatie door.

Limbisch systeem  Belangrijke structuren binnen het limbisch systeem zijn de epifyse, de hypofyse, hippocampus (geheugen) en de amygdala (emoties).

Hippocampus: Lange termijn herinneringen worden opgeslagen in de neocortex via de hypocampus, die kan worden gezien als informatieopslag – en ophaalmechanisme.

Amygdala.  De amygdala speelt een belangrijke rol bij emotie en conditionering.

Hersenenstructuren in de neocortex:

Visuele cortex:  Bij deze structuur gaat het om de verwerking van visuele informatie.

Hogere corticale gebieden: De hogere corticale gebieden bestaan uit structuren die verantwoordelijk zijn voor heet menselijk rationele vermogen.

Prefrontale kwab.  De prefrontale kwab is als onderdeel van de hogere corticale gebieden betrokken bij oordelen, taalproductie, motorisch functioneren, seksueel gedrag, sociaal gedrag en keuzeprocessen.

Onbewust verwerken van informatie; Het onbewust verwerken van informatie is vooral de taak van het zoogdierenbrein. De neocortex is vooral verantwoordelijk voor het bewust verwerken van informatie.*

Afbeeldingsresultaat voor scherven


 


Tot zover de informatie uit het artikel over de opbouw in je hersenen. Zet dit alles op de juiste plek binnen je functioneren en een deel van mijn stress-voedingsbodem is verklaard. Zonder uit te wijden over het exacte hoe- en -wat- is het nu duidelijk dat veel ervaringen uit het verleden mij nu nog steeds beïnvloeden. Lang, heel lang, heb ik over alles heen gewerkt/ gewalst. Ze eigenlijk ontkend. Ben er bovenop gaan zitten, hopend dat ze je geen parten meer zullen spelen. Zo denk je dingen te verwerken. Maar een huis bouwen op een fundament van scherven is  op de duur niet houdbaar. 

Nu mijn lichaam en geest het niet langer uithielden onder deze manier van leven, zijn ze drie jaar geleden duidelijk gaan protesteren. En nu ik eindelijk gehoor heb gegeven aan die roep, zakt zo zoetjesaan alles op zijn plaats. Dat gaat niet vanzelf, maar met vallen en opstaan. Juist omdat het zo moeilijk is, om die amygdala -het centrum dat je emoties en je spierspanning als reactie op die emoties, reguleert- en je neocortex zo met elkaar in strijd zijn. Je verstand zegt A, maar je amygdala zegt nee, wacht eens even, ik ervaar B.  En omdat je 'lijf' zo goed kan onthouden, is het een hele strijd om uit die oude amygdala systemen te geraken. Er is bijna een ijsbreker voor nodig om dit te bereiken. En wat ervaar ik hierin mijn kleinheid en nietigheid en machteloosheid. En bid ik vurig om Gods hulp en bijtand en uitredding. Hij alleen kan het voor me bewerken. Maar er staat ook in Gods Woord: Bid én werk. En dus mogen we de therapieën als een zegen uit Zijn hand ontvangen, al was het even een zoektocht om te geraken op de plek waar ik nu sta en de inzichten te verwerven die ik nu heb ontvangen. Ja, ontvángen. Waarvoor ik God hartelijk dank.  

 


Groot is uw trouw, o Heer,
mijn God en Vader.
Er is geen schaduw van omkeer bij U.
Ben ik ontrouw, Gij blijft immer Dezelfde
die Gij steeds waart,
dat bewijst Gij ook nu


Refrein:
Groot is uw trouw, o Heer,
groot is uw trouw, o Heer,
iedere morgen aan mij weer betoond.
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven.
Groot is uw trouw, o Heer,
aan mij betoond. 


Gij geeft ons vrede, vergeving van zonden,
en uw nabijheid, die sterkt en die leidt:
Kracht voor vandaag,
blijde hoop voor de toekomst.
Gij geeft het leven tot in eeuwigheid. 


-Refrein-
Groot is uw trouw, o Heer,
groot is uw trouw, o Heer,
iedere morgen aan mij weer betoond.
Al wat ik nodig had, hebt Gij gegeven.
Groot is uw trouw, o Heer,
aan mij betoond. 




En ik ben me ervan bewust dat ik inmiddels al met allerlei dingen bezig ben, wat omzetten betreft. Veel dingen gaan al zo heel anders. En zijn goed. Heel goed. Zo valt het leven vol te houden. Maar er is nog meer. En dat zijn heel diepe dingen. Ik heb tegen de Haptotherapeut gezegd: Soms voel ik met ene ui, die laag voor laag afgepeld moet worden om bij de diepste kern te komen. Ik wil daar ook een mooie aquarel van maken. Als hij af is, zal ik hem huier showen. En wat zegt de chiropractor ( die toch weer beenlengteverschil constateerde, en veel spanning in de linkerkant, waardoor ik mogelijk in de herfstvakantie zo'n enorme pijnlijke rug-schouder-en nek blokkade kreeg L )?  "U zou het zo kunnen zien, gelijk ge een ajuin pelt om bij de kern te geraken…. " Weer hetzelfde beeld. Mooi he.Gerelateerde afbeelding
 Afbeeldingsresultaat voor bijnieren spuiten

Omdat mijn bijnieren het zwaar te verduren hebben na een paar jaar chronische stress, kreeg ik van hem een proefpotje AHDS capsules, een plantaardige supplement die de bijnieren ondersteunt. Ik mag merken dat ze wat doen; ik voel mijn bij nieren niet meer zo vaak  'spuiten' met alle nare gevolgen van dien.   


Tenslotte: Om me te helpen afscheid te nemen van het verleden ben ik begonnen met EMDR. Ik hoop en bid dat ik zo eindelijk alle dingen die me tot nu toe zo hebben belast, af mag gaan werpen. Niet om mijn kruis van me te werpen, maar wel om tot mijn bestemming te komen. Mijn echte bestemming. Reken maar dat de satan geniet als we lijden. En gaan twijfelen aan Gods liefde en wijsheid. Dat is niet wat God wil. En daarom durf ik  de toekomst toch tegemoet te zien. Zijn toekomst. Dan mogen we, om Christus wil, ons oude leven inruilen voor eeuwige heerlijkheid. Wat een inruilactie. De beste die ooit heeft plaatsgevonden. 

6 opmerkingen:

  1. Heel veel sterkte! Vooral het allerkleinste lettertype, wat je daar schrijft, vindt ik goed geschreven. En het gezang ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig maar Aritha dat ook de kleine lettertjes wat te vertellen hebben. Vaak staan ze bekend om hun geniepigheid of als de bekende addertjes onder het gras. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ben blij dat je je vooruitgang boekt. Langzaam maar zeker... Wat een zegen. Moet ook leren om aan mezelf te denken en niet onmisbaar ben. Heb zomaar 3 ziektedagen genomen. Man zegt:He He. Ben geen stilzitter en wil altijd door gaan. Mss moet ik ook nog eens mijn benen opmeten. Wa vroeger al verschil tussen en heb ook rug porblemen. Soms idee dat ik last van kidneys heb.... Thank you!!
    Mooi gezang he!!
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He Wilma, Wat goed dat je jezelf even rust hebt gegund. Hoe voelde het? je man was er w.s.ook content me, aan zijn reactie te horen. Zorg goed voor jezelf. Het mag. nee, het moet. Ik wens je gezegende Kerstdagen en alle goeds voor het voor ons liggende jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel veel sterkte met de emdr. Het is erg zwaar,maar het kan helpen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn welgemeende dank Ingrid! Begrijp ik het goed, dat je er ervaring mee hebt? Zo ja... Het kan helpen, zeg je... heeft het jou geheeld? En zo ja, kun je het 'vasthouden?' Daar ben ik wel benieuwd naar. Mocht je het privé kwijt willen: heleenb7@gmail.com
    Groet! Heleen

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief