Zoeken in deze blog

vrijdag, oktober 15, 2010

lappendekens

Heb je een oud dekbed of slaapzak (zonder rits)? (Een oude deken of molton kan ook) Heb je heel veel lapjes? Of kleding die je niet meer draagt Tijd voor restverwerking! We maken een vrolijke lappendeken!!
Nodig:
* Lapjes stof in door jou gewenste kleuren om vierkantjes van te knippen
* 1- of 2 persoonsdekbed (geen dons, dat lijkt me niet handig onder de naaimachine)
* evt. een lap bijpassende stof ter grootte van het dekbed om het dekbed aan de achter/onderkant mee te bekleden.
* brede (plm. 20 cm. ) reep stof in een donkerdere tint van 2x de lengte en 2x de breedte van de deken om hem rondom af te werken.
(* evt. een kartonnen mal in de maat van je te knippen lapjes.)
Zoek (in de lappendoos) of koop stof. Je kunt ook kleding gebruiken die je niet meer draagt... Kies stoffen van niet al te losse structuur. Breiwerk, of stof die snel rafelt (zoals voeringstof b.v.) is niet geschikt. Katoen daarentegen wel. Het kan lastig zijn om te bepalen hoeveel je nodig hebt. Als je lapjes van 14 x 14 cm gebruikt (dat is inclusief 1 cm. naadtoeslag aan alle zijden) gaan er ongeveer 150 in een deken. Knip je grotere lapjes dan heb je er minder nodig, knip je kleinere dan moeten er meer komen. (Een lapje van 14 cm. levert je dus 12 cm. werkbreedte op. Is je dekbed 1.40 x 2.00, dan kun je zo  eenvoudig berekenen hoeveel er van jouw afmeting nodig zijn om de gewenste breedte te krijgen.  Heb je stof in overvloed dan kun je ook gewoon ruim voldoende knippen en hou je naderhand gewoon wat over, daar kun je altijd nog wel wat mee. 

Ben je klaar met knippen, sorteer dan de lapjes op stapeltjes en op soort.






Je kunt de lapjes op goed geluk aan elkaar naaien, maar je kunt ook een patroon bedenken. (evt. met een ruitjesplattegrond d.m.v. 'tabellen' in Word..) Wil je een patroon gaan uitleggen, leg dan het dekbed op een grote tafel ( wel zo handig, want van het telkens bukken kun je echt honds MOE worden!) of anders toch maar op de grond.
Bij het uitleggen van een patroon kun je als volgt te werk gaan:
Begin in het midden van het dekbed (even uitmeten). Vervolgens aan alle zijden een (contrasterend) lapje leggen. Je hebt nu een kruis.

In de overgebleven hoeken ook weer vier lapjes leggen. Gebruik effen en gedessineerde stofjes om- en- om, dat geeft een leuk effect. Werk symmetrisch naar de hoeken en de zijkanten en/ of laat je fantasie de vrije loop. totdat en je dekbed tot over de randen vol ligt!! ( dit i.v.m. je stofverlies straks, door de naden) even een fotootje:
Nu ga je de lapjes per rij oprapen en op stapeltjes leggen. Houd de lapjes op de goede volgorde van oprapen en geef de stapeltjes (ook op de goede volgorde!) het bijbehorende nummer.
Vervolgens ga je de lapjes van de stapeltjes een voor een aan repen stikken. Zorg ervoor dat elk gestikt stapeltje, dat dus een reep is geworden, hetzelfde nummer weer krijgt.
Heb je alle stapeltjes tot repen gestikt, dan kun je de repen op volgorde aan elkaar stikken. Het kan zijn dat de kruispunten niet helemaal netjes opeen vallen. Hoe secuurder je werkt, hoe groter de kans op een gelijkmatig werk, maar als het eens even niet helemaal uitkomt; geen nood, aan het eind kom je vaak weer gelijk uit. Niemand is perfect.
Je hebt nu een vrolijke lap genaaid. Strijk hem netjes glad en knip evt. uit-stekende stukjes weg.
Nu moet de lap op het dekbed komen. Hiervoor leg je het dekbed ( deken, molton, of wat je dan ook als tussenlaag gebruikt) plat neer, en spreidt je genaaide lap er op. Als het goed is, bedekt je lap het dekbed helemaal. Is hij te klein; maak er dan nog een rij bij, is hij te kort, dan heeft de schaar het probleem zo opgelost. Je kunt de lap hier en daar vastspelden om hem goed op zijn plaats te houden. Als je de achterkant van je deken ook met een lap wilt bekleden kun je die op eenzelfde manier aan de achterkant vastspelden. (Is je dekbed zelf nog mooi genoeg als achterkant, dan hoeft dit niet perse.) Neem nu de brede reep stof en speld die (goede kant op de goede kant van je deken) plm. 10 cm. vanaf de rand- langs de deken. Stik dan de lappen en de rand/reep in 1 keer met de naaimachine (!) vast op het dekbed. Gewoon, helemaal rondom. Vind je het lastig om dit in 1 x te doen dan kun je ook eerst de achterkant, daarna de voorkant en als laatste de rand/reep doen. Vervolgens vouw je de reep om de zijrand heen naar achteren. Zelf zette ik de rand dan aan de achterkant met een hand-steekje vast helemaal in het rond. Ook de hoeken kun je dan netjes schuin in vouwen en met een steekje stevig vast maken. Even wat prutswerk, maar het loont de moeite. Ik geloof ... dat .. dat het was....
------------------------------------------------------------------------------------------------
Even een paar voorbeelden ter inspiratie:

* Van oude bonte schorten stofjes uit het Oosten van het land...









* GROEPSFOTO ;-)

Nou, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, en dat je er plezier in zult hebben!! Ik kreeg pas nog een bestelling binnen, dus als je eenmaal begint en je kennissen zien hoe mooi het wordt.... kun je voorlopig vooruit! (Ik heb er inmiddels 30 gemaakt! Pfieuw!!!!)

P.s. dan moet dit een lapjes kat zijn.....

18 opmerkingen:

  1. Ik vind ze zo mooi! En weer zit ik onder de koffie te gluren...zou ik het aandurven om er aan te beginnen? Zoals jij het omschrijft lijkt het helemaal niet zo erg moeilijk maar dat kan zomaar eens tegen vallen!
    Nou ja eerst maar eens aan de poets en als ik dan vanmiddag klaar ben kan ik misschien een beginnetje maken, als ik durf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Marian! Gewoon beginnen! Als ik het kan, kun jij het ook! Als er nog dingen onduidelijk zijn, gewoon vragen he...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gezellige lappendekens! Ik heb het ook een paar keer geprobeerd maar op een of andere manier komt geen een lapje naast de andere. Ik snap toch niet goed wat ik fout doe. Ach ja, wie weet leer ik het nog eens.
    Hartelijks, Makkie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Makkie, dankjewel voor je complimnet! Om maar in je eigen termen te blijven, in feite is het een Makkie, maar dat is met alles zo, als je eenmaal weet hoe het moet. Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een leuke site! krijg het er warm van van binnen (en dat nog zonder lappendeken!) Ga er gretig gebruik van maken. Ik ben 63 jaar en toen ik 30 was kreeg ik na 3 jochies een meisje en maakte schattige jurkjes (niet gehinderd door enige technische naaikennis maar wel met een enorme dosis moed en wilskracht. Van alle jurkjes heb ik stofresten bewaard.. en daar wil ik nu een lappendeken van maken. Wish me luck!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ahhhh, wat en gezellige reactie. Leuk, ik kreeg op mijn dertigste ook een dochte, onze jonste. Ik hoop dat je heel veel mooie ehrinneringen krijgt bij het maken van je lappendeken. Het is zooo ontzettend leuk, als ik meer tijd had, maakte ik er veel meer, ik heb dozen vol lapjes! Als je het leuk vindt, mag je best een fotootje ervan naar me toesturen! I wish you luck! Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. HALLO DUS EERST ALLEMAAL GELIJKE LAPJES KNIPPEN EN DAN WAT MOET JE DOEN OM DIE ZIJKANTEN VAN DE LAPJES MOOI TE MAKEN LEES OP ANDERE SITE MET KARTON VASTRIJGEN DAN UITTREKKEN MAAR ALS JE HET VASTNAAIT OP KARTON KRIJG JE HET ER TOCH NIET MEER UIT, HAD GRAAG DEKENTJE GEMAAKT MAAR IS MEN EERSTE KEER DUS WIL HET GRAAG STAP VOOR STAP DOEN DUS IEMAND HELP

    BeantwoordenVerwijderen
  8. dus als je allemaal stukjes stof hebt van 14op 14 bijvoorbeeld wat moet je eerst doen met die lapjes zodat ze mooi zijn en hoe krijg je het vlotst allemaal gelijke stukken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hoeveel stof heb ik nodig voor een deken van 3.75 vierkante meter ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goedemorgen,

    Leuk, dat u ook wilt gaan knutselen aan zo n gezellige lappendeken.

    Ik weet niet hoe groot u de lapjes wilt nemen, en hoe breed de stof is die u wilt aanschaffen. Er zijn rollen van 1.10, 1.20, 1.40 1.50 breed.... dus exact is dat vanaf hier niet te zeggen, dat is een kwestie van even rekenen.Het berekenen van de hoeveelheid is ook iet mij sterkste kant, ik heb het voordeel dat k uit de lappendoos zoek war bij elkaar past, en daaruit kan ik vrij knippen naar wens. Als u voor de naadjes aan alle zijden van de lappen 1 cm extra rekent, telt u dit getal op bij d hoeveelheid van 3,75 x 3.75.

    Maar.....

    Ik denk dat een stoffenkoopman of -vrouw u volledig uit de droom kan helpen.

    Heel veel succes, en ik ben benieuwd naar het resultaat!

    Groetjes, Heleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Heleen,

    Bedankt voor je reaktie, ik stond er even niet bij stil betreffende de verschillen afmeteningen omdat wij alleen maar werken met het formaat 1.40.
    Kan jij mij helpen met de formule over dit formaat ?

    Alvast bedankt,

    Groetjes,

    Edma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goedemorgen,

    Voor de voorkant heeft u dan zeker 3 x een stuk van 3,75 nodig, van 1.40 breed. Kijk maar: neem je 2 x 1.40 dan zit je nog maar aan 2.80. dan moet er nog een meter bij. Tel je alle naadjes er nog bij op, dan is het misschien nog maar kiele kiele.

    Ik hoop dat ik u een beetje op weg geholpen heb met meedenken. Zelf heb ik hier dus nooit mee te maken omdat ik gewoon lekker uit resten stof kan knippen... kom ik te tekort, dan snuffel ik nog even verder in de dozen, heb ik over dan gaat het in de doos terug ;)

    En de achterkant het zelfde verhaal, daarvoor neem ik als het even kan een laken o.i.d., maar voor een exemplaar van 3,75, ( wat een kanjer!) heb je dus meer dan één laken nodig.

    Ik ben eigenlijk best benieuwd naar het eindresultaat, mag ik het t.z.t. ook zien?

    Groetjes, Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. bedankt Heleen,

    zodra het klaar is zal ik een foto toevoegen,

    groetjes,

    Edma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi!

    Hoeveel tijd zit er ongeveer in het maken van een tweepersoons lappendeken? Enkel de bovenkant? 260x270. Voor ik ergens aan begin dat ik niet af ga maken ;D

    Groetjes, Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Nathalie, als je flink doorwerkt, en je kan er echt continu aan bezig blijven, kan hij met een week wel klaar zijn. Maar ja, in het knippen, uitleggen, en aan elkaar naaien, van de lapjes, maar ook het afwerken gaat nu eenmaal veel tijd zitten.

    Ik ben benieuwd! Stuur gerust een fotootje van het resultaat, het is zo leuk om met restjes te werken. :)

    Groetjes, Heleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. IK krijg vandaag in mijn mailbox twee maal een reactie van 'Anoniem', die me ademhalingstips aan de hand wil doen. Kennelijk kom ik wat hyper over? Haha. Ik zal de link die in het bericht wordt geplaatst maar niet openen, daar zal wel een virusje achter schuil gaan. Ik zie het bericht niet op deze blog staan, anderen misschien wel? Laat even wat horen. Groetjes, Heleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind het berekenen van de benodigde hoeveelheid stof ook altijd een heel gedoe en koop dus altijd ruim in. Het teveel gebruik ik voor kleinere werkstukken of een bijpassende hoes voor een kussen. Wat mij opviel is dat je schrijft dat wanneer je lapjes knipt van 14 x 14 cm (inclusief 1 cm naad rondom) je werkbreedte 13 cm is. Klopt dat wel? Er gaat toch aan ALLE zijden 1 cm af voor de naad. Je houdt dus maar 12 cm over. Scheelt niet zo heel veel op het eerste gezicht maar kan er wel voor zorgen dat je net stof te kort komt.
    Groeten Roelie.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha Roelie, hartelijk bedankt voor je berichtje en voor je opmerkzaamheid. Natuurlijk gaat er aan alle kanten 1 cm af voor de naad. Ik hoop dat het geen 'brokken'dekens heeft gemaakt; ik ga het snel wijzigen.
    Groetjes, Heleen.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief