Zoeken in deze blog

dinsdag, mei 18, 2021

Corona blog 3

Eindelijk was de periode van mijn quarantaine afgelopen en kon ik ook zelf op bezoek bij mijn zieke man. Wat een mooi moment als je elkaar weer kan omhelzen. Nee, geen tranen, maar gewoon stil mooi. Zoals alles toch uiteindelijk stil mooi verliep, ondanks de zorgen.

Mijn man kon 's nachts nauwelijks slapen en zocht dan een online kerkdienst op 

of luisterde naar mooie muziek. Psalmen, liederen, hij werd daar bijzonder door gesterkt. Wat wil je ook, als je mag ervaren dat God in alles zo dicht bij je is en je even apart neemt om je onderwijs te geven. En de schuld die er ligt tussen jou en Hem, te vereffenen. 
Dan lig je onder een open hemel. Daar kun je dan niet van zwijgen. En de vele appjes getuigden daar ook van. Het was een bijzondere tijd van afzondering.

Stukje bij beetje werd de zuurstof afgebouwd. En stukje bij beetje moest hij weer in beweging komen. En daarvoor is soms een zetje nodig. In de vorm van: "Er uit, meneer Buth! Er uit!"

Nou, dat was een hele happening, maar dat was het begin van een worsteling, waar hij niet aan ontkwam. Elke activiteit was in feite te veel. Maar je móet wat! De weegschaal gaf aan dat er 8 kilo af was, en dat is dan dus geen vet, maar spiermassa verlies. Sjonge!  Bouw dat maar weer eens op. We hoorden dat dat maar met maximaal 250 gram per week gaat, dat betekent 1 kilo per maand en dus 8 maanden voor de totale 8 kilo.  Pas daarna kan de revalidatie pas echt beginnen. Eiwitrijke voeding was vooral het ding dat daar aan moet meewerken.  

Na 4 dagen longafdeling en 11 dagen Tante Louise was daar het moment dat hij naar huis mocht. Maar daarvoor moesten nog wel wat dingetjes worden geregeld. Een beweegbare lattenbodem in bed, een douchekruk, een rollator.. en een gemakkelijke stoel waarin de voetjes omhoog konden.

Ik ben nog steeds heel dankbaar voor de rust die ik zelf in die weken mocht ontvangen. En voor de doortastendheid waarmee ik de dingen kon doen. De patiënt kwam dus in een gespreid bedje, om zo maar te zeggen.

En toen brak de tijd aan van lekker verwennen,  bloemen, fruit, kaarten, en lekkere hapjes. Soepjes, smoothies, vlees, vis en ei,  kwarkjes, noem maar op. Fysio aan huis begon met heel kleine oefeningetjes. Lopen met de rollator begon met enkele tientallen meters, en langzaamaan breidde dat uit. Toen er vocht in de benen kwam was dat even een reden tot twijfel of er toch geen trombose ontstaan was, maar de fysio verhelderde dat voor ons; veel eiwitten kunnen zorgen dat je vocht vat gaat houden. Een gram eiwit per kilo lichaamsgewicht is voldoende. En daar zaten we dus wel boven.

Nou, we zijn nu vijf weken verder en gisteren zijn er controle foto's van de longen gemaakt. Vanmorgen kregen we daar telefonisch de uitslag van: ze zagen er duidelijk beter uit dan die op de spoedeisende hulp waren gemaakt, maar er zijn nog wel restverschijnselen zichtbaar. September mag hij een keer voor longfunctieonderzoek en nog een keer een foto.

En ja, was ik normaal gesproken hele dagen alleen thuis, nu ben je altijd samen. En dat zal waarschijnlijk zo blijven, want gezien de ontwikkelingen zal zijn loopbaan door Corona ook meteen ten einde zijn. Dat betekent al met al wel het een en ander, niet alleen voor hem maar ook voor mij.

Ik merkte dat ik in het verzorgen van de zieke, terug viel in mijn oude modus; jezelf wegcijferen, en vergeten dat je gelijkwaardig bent. Dat mezelf bijna onzichtbaar maken in het dienen, bezorgde me veel extra pijn in de bekkenbodem. Zoveel, dat ik bijna geen extra prikkelos kon verdragen, of ik zou in paniek geraakt zijn van de pijn. Mijn bijnieren stootten weer veel stofjes uit, ik voelde de bekende kou weer onder mijn huid kruipen. bah, bah, bah. Het was niet te houden. Ik heb dus in overleg met het pijn centrum de dosering Gabapentine mogen ophogen en we gaan kijken of er toch een mogelijkheid bestaat voor een epidurale injectie met corticosteroïden.

Even een paar verhelderende gesprekken over hoe de bakens zijn komen te staan, in de onderlinge verhoudingen, met onze verschillende karakter en uitingen, werkten kalmerend. We gaan proberen er het beste van te maken.We noemen ons samen nu maar weer het echtpaar Kreukel en Hinkel.

We hebben gisteren meteen de rollator en de douchekruk maar ingeleverd bij Medipoint. Hup, weer een stapje. En nu? Nu stapt hij zomaar alleen in de auto, weer zelf achter het stuur, om een bloemetje voor me te halen. Want vandaag is onze 42 e trouwdag. Kijk.


Als op ’s levenszee,
de stormwind om u loeit,
als ge tevergeefs,
uw arme hart vermoeit.
Tel uw zegeningen,
tel ze een voor een
en ge zegt verwonderd,
Hij liet nooit alleen.

Tel uw zegeningen een voor een,
tel ze alle en en vergeet er geen,
tel ze alle, noem ze een voor een
en ge ziet Gods liefde dan door alles heen.

Zo in alle moeiten,
zorgen zonder tal,
wees toch nooit ontmoedigd,
God is overal.
Tel uw zegeningen,
eng’len luist’ren toe,
troost en hulp schenkt Hij u,
volg dan blij te moe.

Tel uw zegeningen een voor een,
tel ze alle en en vergeet er geen,
tel ze alle, noem ze een voor een
en ge ziet Gods liefde dan door alles heen.

5 opmerkingen:

  1. Dank voor het delen van uw verhaal!
    Wat kan er dan veel anders worden door corona.
    Want een zegening en bemoediging hebben uw man en u mogen ervaren in deze moeilijke periode.
    Ik hoop dat elke dag weer een klein stap vooruit is voor u beiden.
    Dat u de balans goed mag houden in de zorg voor uw man en de zorg voor u zelf.
    Ik wens u veel liefde, zegen en kracht toe van de Hemelse Vader.
    Met een hartelijke groet,
    Marja van Waveren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lieve woorden, dankjewel Marja. Zo leuk om ook van voor mij onbekende mensen een reactie te krijgen. Ja, je leven draait compleet een slag. maar ook daar weet God Zijn weg met ons te gaan. Wat een trouwe Herder hebben we in Hem! Groetjes! Heleen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zie net je blog weer..... fijn dat het weer beter gaat. hier ook gehad, maar bij julliee' vergeleken niet erg dus. ben nog niet over vermoeidheid heen. Beterschap!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie nu je vraag, maar het antwoord heb je al per mail 😊

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief