Zoeken in deze blog

vrijdag, januari 22, 2021

Verwarring of zeker weten

Verwarring of zeker weten

Weet je wat voor mij een van de geniepige dingen is rond de huidige pandemie? De Verwarring. Ik schreef er al eerder over. De een roept dit en verdedigt dat met verve. En ja, als je het op je laat inwerken; er zit echt wel wat in. De ander roept dat en nog veel mee en verdedigt dat met overtuiging. En ook daar zit echt wel wat in. Dat vind ik op zich al lastig. Maar ik weet werkelijk niet wat ik overkom als een maand later, dezelfde personen elkaars mening overnemen en hun eerste ideeën loslaten. En dan hun nieuw verworven inzichten weer verkondigen als ware het de enige waarheid. Verwarring. 


En ik vraag me dan af: hoe bekijken we de dingen nou op een veilige en waarachtige manier. Ik weet wel, (ach misschien is dat wel heel naïef maar de praktijk bewijst dat we over het algemeen toch wel volgen) de hoge heren zullen wel bepalen hoe het allemaal moet, en ik neem zelf op mijn mini plekje op deze planeet mijn eigen verantwoordelijkheid, hopend dat iedereen dat doet. Zo probeer ik de corona gekte ( vergeef me het woord maar) een beetje van me af te houden. Maar toch zoek je naar een verantwoorde richting waarheen alle neuzen kunnen draaien. Bestaat de waarheid wel?  Je leest hier eens wat en pikt daar eens wat mee. Een hele opgaaf voor mij want ik ben helemaal geen kranten- en artikelen lezer. Omdat dat balansen met al die meningen gewoon een hele klus is voor een HSP. Maar goed, ik neem hier en daar wat tot me en ja hoor… Zelfs in kerkelijk Nederland zijn de meningen uiteenlopend. Zou ook dat iet een instrument van de satan zijn? Verwarring zaaien? Dus probeer je Gods eigen Woord als leidraad te aanvaarden en ook dat wordt op verschillende manieren uitgelegd. Dan besef ik zo diep dat ik het licht van de Heilige Geest nodig heb om mijn oog te verlichten en de nevels te doen verdwijnen.

Deze week kreeg ik een uitvoerig artikel onder ogen van de hand van de heer Dr. Ruth Seldenrijk over de pandemie en de keuze; wel of niet vaccineren.  

 Seldenrijk, die graag de humoristische dingen in het leven ziet,  is bekend om zijn heldere Bijbelse visie bij medisch-ethische dilemma’s.  Ik heb het stuk nog niet een helemaal gelezen maar van wat ik las, was ik erg onder de indruk, als dat het goed woord is. Verbijstering past misschien beter.  Met stijgende verbazing lees ik dingen, die het grote wereldrond betreffen. En dan gezien in het licht van de Bijbel, die toch onze leidraad mag zijn als de woorden van de al-wijze Schepper en onderhouder van alles wat leeft. Nu kun je zeggen: wie beweert dat die man het dan echt bij het juiste eind heeft? Tja. Zo werkt het dus hè. Toch hoop ik dat veel mensen het 15 pagina's tellende artikel, dat handelt over Gods handtekening, YAWEH, in onze genen,  onder ogen zullen krijgen op weg naar een Bijbelse meningsvorming.


Gods handtekening in onze genen. Hij heeft Zijn handtekening verweven in ons genetisch materiaal, zoals een kunstenaar bij het afronden van een kunstwerk met innige voldoening zijn handtekening op of in zijn werk aanbrengt. Omdat Hij zo blij was met en trots was op Zijn creatie. De mens, geschapen naar Zijn evenbeeld. Die gedachte ontroert me diep. In elke gen van mijn lichaam zit Zijn handtekening. Opgebouwd als een cijfercode, die in het Hebreeuws de naam Y~ A~ W~ E~ H aangeeft. Ik ben Zijn wonderlijke werk. En Hij is daar trots op. Niet te bevatten toch?

Nou, ik hoop het artikel echt in zijn geheel te gaan lezen. Ik heb het ook al met diverse personen gedeeld, zodat ook zij het ter harte kunnen nemen in hun overwegingen van waar we staan met elkaar.  En dat het artikel ergens openbaar gemaakt zal worden, want ik neem aan dat Seldenrijk het niet alleen voor zichzelf heeft overdacht en op schrift gesteld. 

 En opeens is daar weer die rijke belofte uit Psalm 32. "Ik zal u onderwijzen en u leren van de weg dien gij gaan zult Ik zal raad geven. Mijn oog zal op u zijn." 

Daar zal ik op bouwen. Want Zijn woorden zijn altijd nog waar gebleken. Hij zal mij dus ook hierin leiden door Zijn raad. Wat heerlijk om me daar weer in alle rust aan over te mogen geven. Is dat niet weer een moment van zeker weten?


 

 

9 opmerkingen:

  1. Ha Heleen, is het mogelik om een linkje naar dat artikel te plaatsen?
    Groetjes Marion (anoniem ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HOI Marion, was dat maar waar, dan had ik de link meteen hier vermeld. Ik heb gezocht en gespeurd op internet, maar heb geen enkele plek ontdekt waar het artikel online te lezen is. De mooie keerzijde is, dat het artikel -op mijn vraag aan Seldenrijk zelf, of het echt wel van zijn hand is, daar was wat verwarring over- rechtstreeks van hemzelf in mijn mailbox is gekomen. Ik zou het dus kunnen doorsturen als je mij op heleenb7@gmail.com even je mailadres geeft. Dat geldt voor alle lezers die interesse hebben. Groetjes! Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Heleen, ik zag een vermelding staan van je blog op miocafe waar ik info zocht over pudendus en dan ben je ook nog es gelovig, fijn! Hoe gaat het nu met je? Ik denk dat ik het ook heb door fietsen op een hard zadel op de hometrainer. Ik baal er zo van dat ik dit niet wist. Volgens mijn fysio zal dit met een paar weken over zijn, ik betwijfel het. Ik heb het al 4 weken, vooral drukkend gevoel en vaak ook helemaal geen last. Ik ben nog optimistisch maar ook bang. Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jolanda! Leuk om je te ontmoeten! wat akelig voor je dat je ook last hebt van je bekkenbodem! We zijn daar toch best kwetsbaar hè. En het mooist is als alles soepeltjes functioneert. Ik heb destijds gezocht naar lotgenoten en vond zodoende het Myocafé. Waar ik inmiddels al een hele tijd niet meer 'geweest' ben.
    Na onderzoeken blijkt bij mij niét (!) de Nervus Pudendus knel te zitten achter de M. pyriformis. Wel zitten er cysten om de zenuwuiteinden in mijn kleine bekken. Ook daar heb ik weer naar gegoogeld en dat blijkt ook weer een mooie naam te hebben: het overdruksyndroom of het Syndroom van Tarlov. Ik heb er nog best veel pijn aan. Dagelijks merk ik meermalen dat de gedachte dat ik ervan bevrijd zou willen zijn, omhoog gaat.. Ik merk ook dat de pijn in bepaalde situaties toeneemt. Als ik ergens tegen op zie, of me ergens druk om maak. Het meest ontspannen voelt het, wanneer ik gewoon rustig op de automatische piloot kan leven. Maar als HSP is dat een lastig dingetje. En er zijn nu eenmaal dingen waarover je je hersens moet laten kraken. In die omstandigheden merk ik duidelijk meer pijn. Soms zo erg, dat ik er van schrik. Gelukkig weet ik dan dat ik even gas terug moet nemen, vooral mentaal. Het mooiste zou zijn dat ik ook leer om mijn brein zo te gebruiken dat het de bekkenbodem niet prikkelt. Dat is nog een hele uitzoekerij. Ik weet niet of ik dat op mijn leeftijd nog ga redden. De medicatie Gabapentine, ook wel Neurontin, slik ik nog altijd. Ik heb wel eht idee dat dat wat doet. Ik zou nog hoge kunnen doseren, maar vraag me af of dat dan wel wijs is, zoveel troep. De pijn is nu redelijk e hanteren, en buiten vijf jaar geleden, toen het begon, is er al heel wat gewonnen. Zo heeft elk mens zijn strijd op aarde, afgezien van alle strijd die er daarnaast in en om je kan zijn.
    Ik hoop dat je Fysio therapeut gelijk krijgt! Want dit gun je niemand, toch?
    Nou hou je taai! t Hoofd omhoog, het hart naar boven.
    Ook in onze moeilijke dagen weet God wat voor ons nodig is. Soms kan dat ook gewoon iets zijn wat voor ons 'vlees' verdrietig is. Maar Hij baant met ons Zijn weg, ook, en soms juist dóór die tegenheden heen! En Hij heeft er Zijn wijze bedoelingen mee. Zo zal Hij alles maken, dat je je ( achteraf!) vaak verwonderen moet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, Sorry voor late reactie, ik zit niet zo veel meer achter de pc. Wel voor mijn werk, staand, maar dan denk ik er niet altijd aan. Nu wel :-). Jeetje, dus bij jou is het iets heel anders, waar je dus ook niet meer af kan komen. Pfff, wat moeilijk en toch moet je dan daar ook weer mee verder. Dat is dan wel een hele strijd hoor. En dan scheelt het dat we ons mogen verlaten op God, op Jezus, maar dan nog, die pijn voel je wel.
      Daar zit ik nu ook mee. Het loslaten aan Jezus, wat er ook gaat gebeuren hiermee in de toekomst maar ondertussen voel ik het wel steeds.
      Het is dus nog niet over. Ik ben inmiddels bij een bekkenfysio. Ik doe trouw de oefeningen, sta, lig en zit zo weinig mogelijk. Het is twee weken lang best aardig gegaan, maar nu sinds maandagavond weer helemaal mis: ik voel zoń druk steeds en het slaapt. Ik was er ook wel erg mee bezig, maak me er druk om, dan heeft dat dus invloed lees ik bij jou. Ja, ik vind het dan erg moeilijk die zorg en los te laten en over te geven aan God. Ik weet dat Hij voor mij zorgt, maar ik vind het alsnog lastig.
      Mijn chronische vermoeidheid is ook weer terug, ben doodmoe, door al die zorgen natuurlijk. Morgenochtend sollicitatie, ik hoop dat dat gaat, maar misschien juist wel, dan ben ik niet steeds bezig hiermee. Dat heb ik met die spierspanningshoofdpijn vaak ook gemerkt, afleiding helpt en doet de pijn afnemen. Werkt dat ook zo hierbij? Waarschijnlijk wel dus? Ik hoop het maar! DIt is een baan voor 4 uur, als toevoeging op mijn huidige functie waar ik het sinds een jaar door corona veels te rustig heb.
      Heb jij een baan?

      Verwijderen
    2. Klopt, anoniem, overprikkeling, mentale onrust of extra inspanning, kost vaak meer pijn. Dikwijls pas achteraf, apart is dat toch. Als er dingen op de rol staan, probeer ik daar zo rustig mogelijk naar toe te leven. Maar niet altijd lukt dat hoor. Soms doen zich op het onverwacht dingen voor, die je raken. Nou dan ben je te laat, dan is het al 'binnen.' En zo rommel ik maar wat aan, haha.
      Ik heb geen baan meer, dus dat is makkelijk. Voor wat positieve input heb ik wel gevraagd of ik wat mag mee 'spelen' in een kringloopwinkel in de buurt, en daar is een plekje voor me. Daar ga ik binnenkort kennismaken.
      En ik vermaak me verder goed hoor. dat moet ook, want 'onder'prikkeling geeft ook meer pijn. Dan zit ik tegen een soort leegte aan te hikken. Zo ben ik steeds balans aan het zoeken. Sterkte hoor!

      Verwijderen
    3. is het gelukt met je sollicitatie?? Welke baan?

      Verwijderen
  5. Ha Aritha! Leuk om je hier weer te zien. Ja absoluut he. Zie ik je van de zomer een keer, als we in Rhenen zijn? Je bent welkom hoor voor een lekkere bak koffie of thee

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief