Zoeken in deze blog

donderdag, februari 03, 2011

HSP High Sensitive Person



Onderstaande vragenlijst wordt veel gebruikt om na te gaan of een volwassen iemand hooggevoelig is. Indien je 14 of meer vragen met ja beantwoordt, ben je zeer waarschijnlijk hooggevoelig. Nu heb ik de tijd van testjes in damesblaadjes invullen, om te ontdekken wie je eigenlijk bent, al lang achter me gelaten, maar er zijn toch dingen waarmee je je afvraagt.... hoe komt dit of dat toch??

Ik deed de test en ja hoor, meer dan 14 keer moet ik naar eer en geweten ja zeggen. Zit ik toch in een vakje. ( zie BLog HOkjes/vakjse..) Nee hoor, ik ben blij dat ik een 'verklaring' heb gevonden voor mijn vrij heftige emotionele leven. Het zgn. Von Himmelhoch jauchend naar zum Todebetrübt... Ik probeer mijn hooggevoeligheid positief te waarderen, er van te genieten en nuttig te gebruiken. Top!

*1 Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving:ja!
*2 Ik wordt beïnvloed door stemmingen van anderen:ja!
*3 Ik ben nogal gevoelig voor pijn: neu!
*4 Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me
terug te trekken op een plek waar ik ongestoord alleen kan zijn:ja..
*5 Ik ben gevoelig voor de effecten van cafeïne: ja.
*6 Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht,
sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes: ja.
*7 Ik heb een rijke complexe innerlijk belevingswereld: ja,joepie ..
*8 Ik voel mij niet op mijn gemak bij harde geluiden: ja..
*9 Ik kan diep ontroerd raken door kunst of muziek: ja,joepie ..
*10 Ik ben consciëntieus (wil dingen volgens mijn geweten doen):ja!
*11 Ik schrik gemakkelijk: nee hoor..
*12 Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd: ja,handig.
*13 Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk
te laten doen. ja zeg ..
*14 Ik doe mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet:ja, tuurlijk.
*15 Ik kijk uit principe niet naar gewelddadige films of tv-shows:ja!
*16 Ik voel me ongemakkelijk als er om mij heen veel gebeurt:nee hoor..
*17 Veranderingen in mijn leven brengen mij van mijn stuk:nee hoor..
*18 Ik heb een neus voor delicate geuren smaken geluiden en geniet daarvan yeah!hm!
*19 Het vermijden van situaties die me van streek maken heeft bij mij hoge prioriteit: ja, soms.
*20 Als kind werd ik door ouders of leraren gevoelig/verlegen gevonden:ja.
*21 Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen,weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen: yep !
*22 Als ik erge honger heb, heeft dat sterke invloed op mijn concentratie of op mijn humeur: nee hoor ..
*23 Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken,
word ik zo nerveus dat mijn prestaties veel minder zijn dan anders: nee hoor..

Mijn HSP maakt mij dus geen zenuwpil of zo, ik beleef dingen alleen nogal intensief. Is het misschien daarom dat ik regelmatig droom dat ik kan vliegen?! Mooi hoor!

4 opmerkingen:

  1. Leuk hoor als je kunt vliegen. Ook lange afstanden?Kom gerust eens langs.ha,ha.

    groetjes, wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh ik moet eerlijk gezegd ook op het meeste ja zeggen. Is dit wel een betrouwbare test? Lijkt me dat de meeste mensen op deze vragen ja antwoorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ha ik moest wel lachen om je prachtige verhaal.(sorry test) Het lijkt wel een column of hoe noem je zoiets. Kan ook op de meeste vragen wel "ja" zeggen..maar er zit wel iets in om over na te denken...
    gr...Riny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. er zijn ook sites met 100 vragen....

    Ik ben er voor mezelf ook pas 3 jaar geleden achter gekomen...kon ook eindelijk alles plaatsen...het aanvoelen enz..

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief