Zoeken in deze blog

zaterdag, maart 05, 2011

gedicht voor iedereen


Soms zit je zo vol gedachten en gevoelens... en dan al worstelend en peinzend ontstaat er bij mij zo af en toe en gedicht. Ik wil het graag met jullie delen. Mocht je zeggen: ik geloof niet, lees het dan vooral, want we staan allemaal net zo na en hebben allemaal Gods vergeving nodig. Het ziet er op het eerste gezicht niet uit als geichtje; ik weet niet hoe ik de tekst in mooie blokjes onder elkaar moet krijgen, maar dat zal hopelijk niets afdoen aan de inhoud. Lieve knuffel van mij!!


Gods Spiegel.
O Heere, als ik in Uw spiegel kijk..

De Spiegel van Uw wonderschone wet..

Die Gij, zo onbegrijpelijk en rijk..

Ons tot een veilige omtuining hebt gezet..

Dan buig ik eindeloos beschaamd mijn hoofd...

Ik heb U van Uw hoge eer beroofd..

Dan ben ik schuldig; Gij geheel rechtvaardig..
Dan ben ik Heer' Uw gramschap dubbel waardig..
Dan leef ik Heer' niet naar Uw heilige eis..
Dan ben ik dwaas o God, maar U bent wijs..
Dan is bij mij de duisternis, maar Gij zijt licht..
Dan ben ik schuldig; U de Rechter in 't Gericht..

O Heere, als ik in Uw spiegel kijk..
En zie de vele zonden aan mijn kant..
Dat weet ik Heere, dat ik niet meer lijk..
Op 't wonderschone maaksel uit Uw hand..
Dan zie ik daar een schepsel gans verdord..
Zolang het niet in U gevonden wordt..

Daar bent U rein o God, en ik onrein..
Daar in Uw Licht kan ik alleen maar duister zijn..
Gij reikt Uw hand; ik sla hem wrevelig af..
Zo kies ik, voor het leven dood en graf..
U wilt mijn voeten sturen, maar helaas..
Gezien Uw wijsheid ben ik toch zo dwaas...

U bent vol liefde Heer', maar ik doe niet dan haten..
U wijst de weg, maar ik wil die verlaten..
U bent De Goedheid, maar mijn hart is boos..
U zoekt mij op, maar ik wil, goddeloos..
Mijn weg vervolgen tot de zwarte dood..
En wil niet horen van mijn grote nood..

O God, ik, die Uw liefde zo versmaad..
Ben schuldig waar Uw Boek hier opengaat..
Met koorden van het oordeel om de nek..
Verschijn ik hier in 't Rechterlijk vertrek..
Maar daar... in eindeloze Zorg..
Stelt u Mij Christus voor, als mijne Borg..

Daar mag mij onverwacht in 'd oren klinken..
IK wilde voor u in het oordeel zinken..
IK heb voor u Gods recht voldaan..
door MIJ mag u nu in de vrijheid gaan..
Door Mijn verdienste gaat u niet ten onder..
O God! Hier zink ik weg in 't eeuwig wonder!!!

LBV 05-03-2011

8 opmerkingen:

  1. Mooi gedicht, vooral ontdekkend. Maar het anker van de hoop laten zinken BUITEN jezelf... zo word je in de vrijheid gesteld, in Christus Jezus. Laten we zo bidden, komende woensdag...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amen! Jolanda, BUITEN onszelf! Wat een wonder. Liefs, Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi gedicht.
    Niets uit ons, maar alles uit Hem.

    Liefs Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een erg mooi gedicht,Heleen.
    Als we dat eens in waarheid mochten leren..Maar we gaan zo graag ons eigen pad en in nood of zorg graag Zijn Hand voelen.Wat is God toch goed,dat we nog niet weggevaagd zijn. Mijn hart,diepzwart..
    Een goede en gezegende zondag allemaal.
    Love, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo is het!
    Maar ik kan niet met het hele gedicht mee, want ik ken Hem niet als mijn Borg!
    En wat zo erg is, die nood voel je niet altijd!
    Maar het is prachtig verwoord.

    Hartelijke groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk om op deze manier met elkaar in contact te mogen zijn!We kennen elkaar niet persoonlijk maar toch voelen we waar het om gaat. Lieve Rosa, Wanneer we voor Gods Rechterstoel komen te staan in DIT leven, is er nog doen aan!! Want dan is het zo'n ongelooflijke waarheid dat God Zelf ons Zijn Borg voorstelt. Val Hem toch aan de voeten, want zelf hebben we immers niets waarom we voor Hem zouden kunnen bestaan. Hij is onze enige Redding! En Hij WIL zo graag dat we dat geloven!! Echt, als God Zelf een sprankje liefde tot Hem in ons hart stort, en laten we daar maar altijd om vragen want laten we eerlijk zjn, daar ontbreekt het ons van nature ten enen malen aan; o, dan gebeurt dat heerlijke wonder; dan kun je niet anders meer dan geloven!! Het is soms zo heel anders dan we ons voorstellen... Er gaat een deru open waar je hem nooit had gezocht, zo is het mij vorig jaar vergaan en dat wonder krijg je nooit en te nimmer klein! Ik bid voor je! Knuffel uit De Warme Stal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, Dat God ons Zijn zoon gegeven heeft zodat wij, mensen weer verzoend met God kunnen worden.
    Rosa, lees eens Johannes 3 : 16 en vul je eigen naam in en je kunt niet anders dan geloven in de Heere Jezus en de Vader

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief