Zoeken in deze blog

dinsdag, december 28, 2010

Liefde



Liefde, een wonderlijk iets. Niet alleen bij mensen, ook bij de dieren. Wanneer ik na de maaltijd vanuit mijn stoel naar buiten kijk heb ik het uitzicht op een aantal oude, zwarte elzen. 's Zomers zijn deze bomen met hun volle bladerdek een heerlijke plek voor uitbundig gekraai, gefladder en gekwetter, momenteel fungeren ze als verzamelplaats voor kauwen en duiven. Twee tortelduiven zitten met min of meer opgezette veren tegen elkaar aan op een van de lagere takken. Het is koud en zo blijven ze samen nog een beetje warm. Enkele takken hoger zitten nog een paar stelletjes kauwen. Hier en daar komt een eenling aanvliegen. Hij neemt een andere tak. Even later belanden de duiven onder luid gekoer op mijn achterstraatje, op zoek naar iets eetbaars. Dat is er genoeg voor een hele familie. Een paar gewone mussen zijn al druk aan het fourageren, en ook meneer en mevrouw(?) heggemus zijn al even bezig. Daartussendoor roetsjen kool- en pimpelmeesjes, een mannetjes- en een vrouwtjesmerel, een roodborst, ( ja, altijd 1) en een ongrijpbaar aantal spreeuwen. Als er een derde tortelduifje bij komt wordt die door 1 van 'het stelletje' tortelduiven al fladderend weggejaagd. Kijk, en dan denk ik: Wat wonderlijk, die beestjes weten uit al die vogeltjes precies, wie hun eigen man of vrouw is. Dat weten wij toch ook, zul je zeggen, maar ja, dat is natuurlijk niet zo moeilijk. Mensen lijken niet zo op elkaar-of het moet een één-eiïge tweeling zijn- dat je je vergist tussen je man en je buurman; c.q je vrouw of je buurvrouw. Maar bij vogeltjes is dat toch wel ingewikkeld, lijkt me. Kijk nou naar die pimpelmeesjes. Allemaal hetzelfde pakje, geel, zwart, wit en een blauw petje. En de tortelduiven ook. Het zachte leverkleurig verenpakje is bij allemaal gelijk, inclusief de donkere ring om de hals. Niet een die een groen of een rood of blauw ringetje heeft... Daar zou je elkaar dan nog aan kunnen herkennen, toch? Ik heb me zelfs laten vertellen dat kauwen elkaar hun hele leven lang trouw blijven. Hoe ze dat doen... daar komt volgens mij meer bij kijken. Toch eens een vogelkenner raadplegen. In ieder geval is het allemaal prachtig geschapen door de grote Auteur!!

2 opmerkingen:

Blogarchief